fbpx

Den tionde punkarn av Arne Wickander

199kr Inkl. moms

I lager

(2 kundrecensioner)

Den tionde punkarn: miljonprogrammet. på sextitalet bröt man sönder marken och planterade kartonger. byggde bostadsområden i betong. folk bussades dit från bruksorter på dekis. femton år senare sitter dom fortfarande i sina trerummare. och tittar ut. ett nytt gäng rör sej mellan höghusen. infödingar med färgat hår, sönderklippta kläder och klotter på skjortan. ett främmande, trasigt och obegripligt folkslag. vad e det för nåra?

Proggarna flyttade ut på vischan. Raggarna fick förtids­pension. På åttiotalet tar punken över. Den växer fram direkt ur betongen. En punkare i varje trappuppgång. Ett punkband i varje höghus. Repningar. Spelningar. En ständig ström av akti­vi­tet och oväsen. Vad som helst är bättre än ingen­ting. Impulskontrollen står på noll. Allt­ihop slutar med en smäll en råkall kväll i slutet av februari 1986.

den tionde punkarn är en fristående fortsättning på den tredje punkarn, som fick Selmapriset 2019.

Detta är bok numer två i trilogin som utspelar sig på 1980-talet.

I lager

Artikelnr: 9789198690101 Kategori: Etiketter: ,

Beskrivning

Arne Wickander, född 1960, roman­de­bu­terade 2018 med den tredje punkarn. Boken tilldelades bland annat Selmapriset 2019. Jämförelser har gjorts med både Ulf Lundells Jack och Stefan Jarls Dom kallar oss mods.

Recensionsex. till podden 😍 och en jäkla fröjd till läsning. Den Tionde Punkaren är del två i en trilogi om ett gäng tidiga förortspunx liv och leverne. Författaren @arnewickandersjälvbiografiska stil påminner om en solig version av Bukowski med sin ovilja att passa in, cyniska iakttagande av omgivningen och aningen dekadenta livsberättelse. Tro inte att detta är någon deppfest, detta är feel good-läsning med smarta och roliga metaforer och beskrivningar som gör att man har ett dumflin på läpparna konstant. Boken är dessutom pepprad med kulturella referenser som gör att man då och då måste bryta för att lyssna på en omnämnd intustripunk låt för att komma närmare berättelsen.

Köp för fan! Asbra
/Danne

nerepanollDanne, nerepanoll

Stark och uppfriskande punkläsning
Arne Wickanders debut med Den tredje punkarn fick Selmapriset 2019. Det är priset för årets bästa egenutgivna bok och han fick det mycket välförtjänt, det är en originell och mycket läsvärd text, ”Punkig feelgood-roman för dropouts” var rubriken när jag skrev om den. Det var första delen i det som ska bli en trilogi, både punkhistoria och självbiografi, över perioden 1977-1999. I dag kommer den andra delen ut, Den tionde punkarn, som ger oss en lustfylld resa fram till Palmemordet 1986. Här finns en del inspirationer från den amerikanska beatnikrörelsen, kanske främst Charles Bukowski, som väl kan beskrivas som en sorts prepunk. Kring författaren och trilogin håller det på att växa fram en del annat i en svensk postpunk vilket är riktigt kul!

Läs hela recensionen här.

Anders Kapp, Kapprakt

Mer information

Vikt 300 g
Dimensioner 130 × 200 × 11 mm
Antal sidor

170

2 recensioner av Den tionde punkarn av Arne Wickander

1. Adam Steen

Bok nummer två i serien om punkens genombrott i förorten är minst lika bra som den första. Språket och det stilistiska uttrycket i boken är återigen närvarande och ”på riktigt”.
    Jag minns alla vänner från en tid som flytt. Vissa är kvar, andra inte. Men ingen kan ta ifrån mig känslan av att detta är den kanske bästa tiden i mitt liv. Tack till författare Wickander för att du uppmärksammade mig på det. Kärlek!

2. Anders Berglund

Många skratt och hög igenkänningsfaktor. Kunde gått varit några kapitel till, tog slut alldeles för fort. Arne har fångat tiden och känslan i kommunen med allt från Sikvägen till Ringen via bolaget och Salle. Att musiken spelade stor roll i Arnes liv talar både kulturföreningen kaktus och skivsamlingen om. Mest garv blev det i beskrivningarna av de olika jobben som var en bra beskrivning av tidseran.
    Att han minns alla namnen som namndroppas efter all Beyaz är beundransvärt och höjde sanningshalten i berättelsen då flera var bekanta till mig under den tiden.

Skriv en recension

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *